רבנים לזכויות אדם הינה עמותה המקדמת צדק חברתי בשינוי מדיניות ובמענה פרטני.
העמותה מפעילה מרכז זכויות, המשרת את תושבי חדרה וואדי ערה. כמו כן הפעלנו קו חירום ארצי למיצוי זכויות בסגר הראשון.

אנו רואים בצער את מגמת צמצום סניפי הבנקים בישראל. אנו ערים לשינויים החלים בהרגלי הצריכה של שירותים בנקאים ולצמצום הצורך (המייגע לרוב) להגיע פיזית לבנק. האפשרות לעשות חלק גדול מאוד מהפעולות הבנקאיות באפליקציות ומחשב מייתרות את הצורך בשירות אנושי, והכדאיות הכלכלית של הבנקים להפעיל את הסניפים פוחתת.

אולם בד בבד עם הבנת שיקולים אלו אל לנו לשכוח את חובתם של הבנקים לתת שירות לכלל האוכלוסיה ואת חשיבות הרגולציה על הבנקים וחובת המפקח על הבנקים לחייבם לאפשר כלכלה ושירותים פיננסיים לכלל האזרחים.

גם בפני הכנסת עלה מעת לעת סוגייה זו-של צמצום סניפי הבנקים (ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה לדון בגל סגירת סניפי בנקים באוקטובר 2018. היו"ר כבל הזכיר כבר בפתח הישיבה כי לפני למעלה משנתיים אישרה הוועדה את הצעתו לתקן את חוק הבנקאות ולאפשר לבנק ישראל לעצור סגירת סניפים של הבנקים המסחריים. לפי ההצעה הבנקים צריכים לקבל את אישור המפקחת על הבנקים לסגור סניפים, אולם מאז אושר התיקון לחוק נסגרים עוד ועוד סניפים. הוא ציין כי מתוך 155 בקשות שהגישו הבנקים למפקחת אושרו 142 ורק 7 נדחו).


מפעילות רבה עם אוכלוסיות החיות בעוני והמתקשות במיצוי זכויות הגענו למספר תובנות באשר לחסמים למימוש זכויות:

1.יש תת מיצוי של זכויות, כאשר אוכלוסיות היעד המוחלשות יותר הן בעיקר אלו שאינן ממצות את הזכויות שלהן. הבטחת הכנסה ומענק עבודה (מס הכנסה שלילי)- עפ"י דוחות מבקר המדינה הן שתי דוגמאות בולטות לאי מיצוי זכויות חברתיות.

2.מיצוי זכויות כרוך, פעמים רבות, בהגעה פיזית למקום, הפתוח בשעות מוגבלות ולרוב בשעות שהן שעות עבודה. משום כך אדם עובד החי בעוני יימצא במצב בו הוא נדרש להיעדר מהעבודה, על כל ההשלכות הקשות בכך, על מנת לממש את זכויותיו.

3.אנשים החיים בעוני, מטבע הדברים, לרוב אינם בעלי רכב, אף מחיר נסיעה בתחבורה ציבורית מקשה עליהם.

4.נגישות דיגיטלית, הינה פתרון ואמצעי התופס תאוצה, אינה רלוונטית לכלל הקהילות והקבוצות בישראל. נגישות דיגיטלית מצריכה גם מכשיר מתאים, גם חיבור לאינטרנט וגם אוריינות טכנולוגית. בנוסף, לרוב נדרשת ידיעה טובה של השפה העברית. אנשים רבים אינם בעלי נגישות דיגיטלית, ובעת הזו נמנעות מהם זכויות חיוניות בשל זאת.

5.בעת הקורונה חלה עלייה בשימוש באמצעים דיגיטליים ומיעוט בקבלת קהל, דברים המקשים על אוכלוסיות מוחלשות. בנוסף לכך הפחתה בתדירות התחבורה הציבורית ושהיית הילדים בבית גורמת לכך שההורים לקטינים צריכים לקחת אותם עמם ממקום למקום, או להשאירם לבד ללא השגחה (שעלותה גבוהה).
6.מיצוי זכויות לרוב כרוך בהשגת מסמכים נלווים - בבקשות רבות דורשים צירוף דפי חשבון. עבור אדם החי בעוני, נטול נגישות דיגיטלית, עם קשיי שפה או מבוגר - השגת דפי חשבון היא משימה קשה. עם צמצום מספר סניפי הבנקים המצב מחמיר מאוד, ופוגע ביכולת האדם למצות את זכויותיו ולהתקיים בכבוד.

7.סוגיה נוספת הנגזרת מסגירת הסניפים היא העלות של משיכת מזומן מעמדות השירות העצמאיות המקשות על אותן אוכלוסיות. ראו: מממ של הכנסת בעניין: https://main.knesset.gov.il/Activity/Info/mmm/pages/document.aspx?docid=c8bd5d11-6597-e511-80d0-00155d0acb9e&businesstype=1

8.כארגון רבני אנו רואים את החובה לאפשר קיום בכבוד לכל אדם ובייחוד לאוכלוסיות הנפגעות, שהן האוכלוסיות המוחלשות, החיות בעוני והקשישים. במקרא נאמר: "וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל" (ויקרא יט יד) וכן "בפני עיוור לא תתן מכשול", "וכי ימוך אחיך-והחזקת בו" (ויקרא כה לה) ובייחוד "והדרת פני זקן" (ויקרא יט לב) - כל הדברים הללו אינם יכולים להתקיים בעת שמאפשרים לבנקים לסגור סניפים כל אימת שהדבר חוסך להם כספים.

בכבוד רב,

הרב סיגל אשר
הרב קובי וייס
עו"ד בקי כהן קשת


___
סגירת סניפי בנקים, אוכלוסיות מוחלשות, מיצוי זכויות, קורונה