1. חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי הגדיר מטרה של שיקום חייבים. מלבד עצם האפשרות של הפטר (שאינו חידוש של החוק), השיקום אמור להיות בהותרת דמי מחייה המאפשרים קיום בכבוד (שתקנות להבטחתו לא הובאו, ובפועל מכרסמים בזאת) והכשרות לחייבים.
2. הרשם/שופט מוסמך לחייב את החייב בהכשרות, אולם מלכתחילה הן אינן עונש אלא נועדו לסייע בשיקום החייב. "רשאי בית המשפט או רשם ההוצאה לפועל לקבוע הוראות בעניין הכשרה להתנהלות כלכלית נכונה שיעבור היחיד, אם בית המשפט או הרשם מצאו כי הנסיבות שהובילו לחדלות הפירעון מצביעות על כך שהכשרה כאמור תסייע לשיקומו הכלכלי (ראו סעיפים 161(ב) ו-324(ב) לחוק לסמכות בית המשפט וסעיפים 204(2) ו-196(ב) לחוק לסמכות הרשם)."
3. חייבים רבים אינם מצליחים לסיים את תהליך חדלות הפירעון, ואף אם מצליחים, הם נקלעים שוב לחובות.
4. בארבע השנים שחלפו מאז חקיקת החוק לא נקבעו תקנות. רשות האכיפה והגבייה הקימה מערך הכולל מפגשים קבוצתיים וכן מה שהוגדר כפיילוט במימון הג'וינט של ליווי פרטני.
5. הליווי הפרטני הוא מה שדמיינו בנפשנו עת דובר על סיוע בשיקום, שכן חלק ניכר מהמצויים בחובות לא הגיעו למצב של חדלות פירעון מפאת מחסור ב-12 שעות של הרצאות על השוואת מחירים, חיסכון, מו"מ מול הבנקים וכו'.
6. אוכלוסיות מוחלשות, עימן אנו עובדים רבות, פעמים רבות אינן ממצות את זכויותיהן, ואינן מסוגלות לנצל הזדמנויות שלכאורה קיימות בתחומי תעסוקה, השכלה וכו'. ישנם חסמים רבים המונעים ממי שחי בעוני להגדיל הכנסותיו. החסמים משתנים מאדם לאדם, ומנסיוננו רק ליווי אישי יש בו לסייע להם.
7. מהיכרותנו אנו סבורים כי רוב הפונים, למשל במרכז הזכויות שלנו, לא יפיקו הרבה מארבעה מפגשים של שלוש שעות של הרצאה (או אף סדנא). אף אם יתעניינו ויצליחו להיות קשובים, ספק אם יוכלו ליישם את הדברים בחייהם בלא סיוע פרטני.
8. לפיכך הכשרה להתנהלות כלכלית, על מנת שתקיים את מטרת ההכשרה ואת מטרת החוק, חייבת להכיל מסלול של ליווי פרטני של 12 שעות (ולא רק מסלול של 12 שעות קבוצתיות). עבודה מעמיקה ומשמעותית כזו יש בה כדי להביא לתוצאות של הגדלת הכנסות ולהתנהלות נכונה של החייבים בעולם הכלכלי הנורמטיבי.
9. על פיילוט הליווי הפרטני מסיימים בימים אילו לכתוב את הדוח. תמוה מדוע לאחר ארבע שנים כה דחוף להתקין תקנות בלי להמתין וללמוד את הדו"ח על ההכשרה שהתקיימה בליווי פרטני.
10. בשולי הדברים גם נעיר שראוי שיהיה ייצוג באמצעות הסיוע המשפטי לבלתי מיוצגים, כאשר המלווה ממליץ על כך, שכן לעיתים תהליך הכשרה כלכלית מצריך בקשות לממונה או לרשם/שופט.
בכבוד רב,
בקי כהן קשת, עו"ד
2. הרשם/שופט מוסמך לחייב את החייב בהכשרות, אולם מלכתחילה הן אינן עונש אלא נועדו לסייע בשיקום החייב. "רשאי בית המשפט או רשם ההוצאה לפועל לקבוע הוראות בעניין הכשרה להתנהלות כלכלית נכונה שיעבור היחיד, אם בית המשפט או הרשם מצאו כי הנסיבות שהובילו לחדלות הפירעון מצביעות על כך שהכשרה כאמור תסייע לשיקומו הכלכלי (ראו סעיפים 161(ב) ו-324(ב) לחוק לסמכות בית המשפט וסעיפים 204(2) ו-196(ב) לחוק לסמכות הרשם)."
3. חייבים רבים אינם מצליחים לסיים את תהליך חדלות הפירעון, ואף אם מצליחים, הם נקלעים שוב לחובות.
4. בארבע השנים שחלפו מאז חקיקת החוק לא נקבעו תקנות. רשות האכיפה והגבייה הקימה מערך הכולל מפגשים קבוצתיים וכן מה שהוגדר כפיילוט במימון הג'וינט של ליווי פרטני.
5. הליווי הפרטני הוא מה שדמיינו בנפשנו עת דובר על סיוע בשיקום, שכן חלק ניכר מהמצויים בחובות לא הגיעו למצב של חדלות פירעון מפאת מחסור ב-12 שעות של הרצאות על השוואת מחירים, חיסכון, מו"מ מול הבנקים וכו'.
6. אוכלוסיות מוחלשות, עימן אנו עובדים רבות, פעמים רבות אינן ממצות את זכויותיהן, ואינן מסוגלות לנצל הזדמנויות שלכאורה קיימות בתחומי תעסוקה, השכלה וכו'. ישנם חסמים רבים המונעים ממי שחי בעוני להגדיל הכנסותיו. החסמים משתנים מאדם לאדם, ומנסיוננו רק ליווי אישי יש בו לסייע להם.
7. מהיכרותנו אנו סבורים כי רוב הפונים, למשל במרכז הזכויות שלנו, לא יפיקו הרבה מארבעה מפגשים של שלוש שעות של הרצאה (או אף סדנא). אף אם יתעניינו ויצליחו להיות קשובים, ספק אם יוכלו ליישם את הדברים בחייהם בלא סיוע פרטני.
8. לפיכך הכשרה להתנהלות כלכלית, על מנת שתקיים את מטרת ההכשרה ואת מטרת החוק, חייבת להכיל מסלול של ליווי פרטני של 12 שעות (ולא רק מסלול של 12 שעות קבוצתיות). עבודה מעמיקה ומשמעותית כזו יש בה כדי להביא לתוצאות של הגדלת הכנסות ולהתנהלות נכונה של החייבים בעולם הכלכלי הנורמטיבי.
9. על פיילוט הליווי הפרטני מסיימים בימים אילו לכתוב את הדוח. תמוה מדוע לאחר ארבע שנים כה דחוף להתקין תקנות בלי להמתין וללמוד את הדו"ח על ההכשרה שהתקיימה בליווי פרטני.
10. בשולי הדברים גם נעיר שראוי שיהיה ייצוג באמצעות הסיוע המשפטי לבלתי מיוצגים, כאשר המלווה ממליץ על כך, שכן לעיתים תהליך הכשרה כלכלית מצריך בקשות לממונה או לרשם/שופט.
בכבוד רב,
בקי כהן קשת, עו"ד