1. עמותת רבנים לזכויות אדם מציינת בימים אלו 32 שנים לקיומה. במחלקת צדק חברתי אנו עוסקים שנים רבות במיצוי זכויות וקידום מדיניות למען אנשים החיים בעוני אנו מפעילים מרכז זכויות בחדרה למען תושבי הסביבה וכחברים ב"פורום למאבק בעוני" אנו פועלים יחד עם האנשים החיים בעוני להביא את קולות השטח למען קובעי המדיניות.
2. אנו מברכים על הצעת החוק וסבורים כי ראוי כי שרות בריאות חיוני ימומן על ידי המדינה, וקבלת שירות אמבולנס לא תהיה לבעלי אמצעים בלבד. יחד עם האמור יש להוסיף את המפורט להלן בסעיף 4 בהצעת החוק על מנת שהיא תממש את ייעודה.
3. למרכז זכויות שלנו מגיעים לא פעם אנשים עם חובות למד"א. מהכרותינו עם האנשים ומניסיוננו לסייע להם בהתמודדות עם חובות אילו, עלו בנו התובנות הבאות:
בקרב אוכלוסיות רבות קיים קושי להתמודד עם הבירוקרטיה הכרוכה בטיפול בחובות, ומכאן חשש להיעזר בשירות מד"א המהווה נטל על הסביבה. לעיתים סובלים הפונים גם בבעיות נפשיות המקשות עוד יותר על התמודדות עם החובות. לסבר את האוזן נביא דוגמא מהמרכז שלנו:
אדם בשנות החמישים לחייו, החי בעוני ובחוסר ביטחון תזונתי וסובל מסוכרת לא מאוזנת. הוא איננו מצליח להגיע לאיזון, ככל הנראה היות והוא חי בחוסר בטחון תזונתי. הוא איננו יכול להכין לעצמו מזון מתאים. יצוין כי לא למשרד הרווחה ולא למשרד הבריאות יש מענים למצב זה. אדם זה, למרבה הצער, מאבד הכרתו לעיתים קרובות. כשהוא במקום ציבורי, לרוב יתקשר אדם כלשהו להזמין עבורו אמבולנס. עד שיגיע האמבולנס פעמים רבות הוא חוזר להכרה, ופעמים החובש נותן לו סוכריה. הוא לא רוצה להתאשפז כשמציעים לו – כי מאזנים אותו כפתרון רגעי ואין בכך מענה המשכי. כך הוא מוצא עצמו בחובות ענק מול מד"א.
4. להלן הערותינו לתוספות דרושות:
א. יבוטלו התעריפים השונים בגין מרחק. לא ייתכן כי מגורים בפריפריה יגררו ענישה של הדרים בה. הדבר נכון ביתר שאת עת שרותי הבריאות הניתנים במרחק מהערים הגדולות פחותים מאלה המצויים בערי הגדולות. הפער הנו בטיב, בזמן ההמתנה לטיפול הרפואי המקצועי ובנגישות, לרבות השעות בהן ניתן לקבל מגוון שירותים רפואיים.
ב. יוקם מנגנון משמעותי ויעיל לביטול חובות. (או למצער להקטנתם בשיעור ניכר ופריסת התשלום) עבור אוכלוסיות הזקוקות לכך. כיום יש ועדה המעניקה לכל היותר 20% הנחה, ונאמר לנו כי לוקח כשנתיים לקבל בה החלטה. כמו כן היא לא מפורסמת וידועה וודאי שאינה נגישה.
ג. יש לפטור מראש מתשלום אוכלוסיות נוספות ואף אנשים מסוימים אשר יימצא כי יש לכך הצדקה. (בנוסף לכללים הקיימים לפטור כגון בגין אשפוז, וכלל לא בהיר דיו המצב בפינוי משטח ציבורי).


5. בהתאם לאמור, כספי מדינה צריכים להיות מועברים על מנת שהשרות יהיה אוניברסאלי ושוויוני, ויש להתנות כל העברת תשלום בקיום התנאים האמורים.
בברכה,
עו"ד בקי כהן קשת – מנהלת המחלקה 055-8891058
הרבה סיגל דבח אשר – מנהלת מרכז הזכויות
הרב קובי וייס 050-2345251

___
בריאות, מגן דוד אדום, חובות, פריפריה



תזכיר חוק מגן דוד אדום (תיקון מס'..)(תקציב שנתי), התשפ"ב-2022
משרד הבריאות, 3/4/2022
חוק מגן דוד אדום, התש"י-1950 (להלן- חוק מגן דוד אדום), קובע את המטרות של אגודת מגן דוד אדום ואת תפקידיה והסמכויות המוקנות לה.
מוצע לעגן את הסמכות החוקית של משרד הבריאות לתקצוב אגודת מגן דוד אדום מתקציב משרד הבריאות הקבוע בתקציב המדינה.
יובהר כי אין בתיקון המוצע כדי לפגוע בשאר מקורות ההכנסה העצמיים של אגודת מגן דוד אדום או בעצמאותה התקציבית, והיא רשאית להוסיף לגבות אגרות ותשלומים הקבועים בחוק, ולקבל, בין השאר, תרומות, עיזבונות, מתנות ומענקים לצורך ביצוע תפקידיה.
מוצע כי את החלק של התקציב השנתי של האגודה שימומן מתוך תקציב המדינה, יקבע שר הבריאות הממונה על יישום חוק מגן דוד אדום.