אנו פונים בזאת בדרישה למנוע עלייה נוספת במחירי התחבורה הציבורית וכן להיטיב את רפורמת "צדק תחבורתי" כמפורט להלן.
הפורום למאבק בעוני ורשת הפעילים לחיים בכבוד פועלים לקידום מדיניות הנאבקת בעוני ומקדמת חיים בכבוד.
תחבורה ציבורית היא כלי מרכזי המשמש אנשים החיים בעוני לניהול חיי היומיום שלהם ולהנגשת זכויות רבות, ולפיכך אנו פונים אלייך במכתב זה. התחבורה הציבורית מהווה אמצעי משמעותי למוביליות חברתית ובכך לצמיחה כלכלית וחברתית - כפי שמצוין גם בדו"ח הוועדה לשינוי חברתי כלכלי – ועדת טרכטנברג.
עמליה: "התחבורה הציבורית זאת הדרך היחידה שאנשים כמונו יכולים להגיע ממקום למקום. אני צריכה תחבורה ציבורית כדי להגיע לבית חולים, לטיפולים, לעובדת הסוציאלית. אלו נסיעות שאני חייבת, אך הן יקרות וקשות."
תעריפי הנסיעה באוטובוסים וברכבת המקומית מפוקחים מתוקף צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה בקווי שירות באוטובוסים ומחירי נסיעה ברכבת מקומית), תשפ"ב-2022. הצו ניתן מתוקף סעיף 12(א)(1) לחוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996 (להלן – החוק), ובהתייעצות עם ועדת המחירים לפי סעיף 13 לחוק.
פיקוח על מחירים נועד להגן על הציבור ולהתמודד עם העובדה שמצרך חיוני מופעל על ידי חברות פרטיות מסחריות. הצו קובע מנגנון עדכון אוטומטי של מחיר הנסיעה בשל עליית מדדים שונים המרכיבים את העלות, אולם המשרד העלה את המחיר במהלך תקופת העדכון במסגרת רפורמת "צדק תחבורתי".
על פי הצו: "מחירי הנסיעה כאמור בסעיף 2 ולפי פרטים 2 עד 5 לתוספת הראשונה, יעודכנו ב-25 ביוני של כל שנה... לפי שיעור השינוי... ועל בסיס המדדים הידועים ב-1 ביוני של אותה שנה". עלייה זו אינה מתיישבת עם העלייה הממוצעת של 33% שנכנסה זה עתה לתוקף.
ליאורה: "העלייה היא משמעותית מאוד, אני חושבת פעמיים אם לצאת וזה ממש מכביד עליי. המטרונית בחיפה היא הרגליים שלי. איך אסחוב דברים בידיים ואלך ברגל?"
עליית המחירים הקודמת, לעומת הנוכחית שעל הפרק, מקבלת איזון מסוים, לפחות באופן פוטנציאלי, באמצעות מתן הנחות.
בהתאם לסיפורים שהגיעו אלינו, ישנן אוכלוסיות זכאים שאינן מגדירות פרופיל וממילא אינן זוכות בהנחה שלה הן זכאיות.
ליאורה: "אני למשל מקבלת הבטחת הכנסה ולא שמעתי שאני זכאית להנחה." טובה: "לא ברור למי מגיעה הנחה וזה מאוד מבלבל, ואנשים משלמים מחיר מלא."
לדעתנו, ראוי לפעול להעברת מידע אוטומטי מהמוסדות השונים אל משרד התחבורה, בייחוד מהביטוח הלאומי. נודה על תשובתכם לשאלה אם אתם פועלים לקדם אפשרות זו.
בנוסף לאמור, ברצוננו להציע הרחבה של קטגוריות הזכאות: א. מקבלי/ות קצבת מזונות מהביטוח הלאומי: מקבלי קצבת מזונות מהמוסד לביטוח לאומי מקבלים סכום זהה לקצבת הבטחת הכנסה, ואינם זכאים להבטחת הכנסה רק משום שהם מקבלים את קצבת המזונות תחילה. החוק והמערכת בנויים כך שהם נדרשים למצות קודם את האפשרות למזונות, כאשר סכום הגמלה הוא אותו סכום כמו הבטחת הכנסה. ב. מקבלי/ות דמי אבטלה מהביטוח הלאומי: קבוצה זו מקבלת גמלה זמנית בעת ירידה משמעותית בהכנסות וצורך בנסיעות לחיפוש עבודה והתייצבות בלשכת התעסוקה. אמנם סכום הגמלה משתנה מאדם לאדם, אך ראוי לעודד אנשים במצב זה להשתמש בתחבורה ציבורית.
ליאורה: "רוב מקבלי האבטלה מקבלים סכומים קטנים. אלו מבין מקבלי דמי האבטלה המקבלים סכומים גבוהים, הם ממילא בעלי רכב. הנוסעים בתחבורה ציבורית צפויים לקבל אבטלה בסכומים נמוכים."
להבנתנו, עליית המחירים אינה מתורגמת להשקעה בהעלאת תדירות הנסיעות והבטחת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) ייעודיים.
"לא פעם אני מחכה לאוטובוס שמתעכב, או אפילו לא מגיע. אני חייבת לפנות זמן ולצאת הרבה מאוד זמן מראש, כי אחרת אני עלולה לפספס תור שקבעתי."
ההתייקרויות בכל המצרכים החיוניים במדינה מקשות מאוד על מי שחי בעוני, ועליית מחירי התחבורה הציבורית היא בשיעור גבוה עוד יותר. לאור זאת, אנו חושבים שהנחה בשיעור 50% אינה הנחה מספקת. ראוי לבחון אם ההנחה הניתנת מאפשרת לאנשים החיים בעוני לנסוע בתחבורה ציבורית, או אם למעשה, על אף ההנחה הקיימת, אנשים נמנעים מלנסוע או מוותרים על מצרכים חיוניים אחרים כגון מזון ותרופות בשל חוסר יכולת כלכלית.
אנו שותפים לעמדת המשרד בדבר החשיבות העצומה של שירותי התחבורה הציבורית לטובת האזרחים ולטובת המדינה ככלל, מבחינה כלכלית וחברתית, וקוראים אלייך להכניס שינויים ברפורמת "צדק תחבורתי" ולמנוע העלאה נוספת במחירי התחבורה הציבורית.
בכבוד רב,
קרן אדלר, עמליה אלביליה אליס טדגי טובה גרובס, אילן מיכאל, ליאורה עמר, ליזה קומע
בקי כהן קשת, עו"ד
רשת הפעילים לחיים בכבוד והפורום למאבק בעוני
___
תחבורה, תעריפי נסיעה, פורום למאבק בעוני