והנה כי כן, שב ומהדהד בימים מטלטלים אלה הדיאלוג הראשוני שבין האל לאדם שניצב במרכזו של העולם הנברא ואיתו השאלה קיומית וזהותית שהוא נדרש להשיב לה "אַיֶּכָּה" (בראשית ג', ט'). קריאה להתבוננותו המודעת באשר לפשר האמונה כי נברא בצלמו של האל וכבן ברית שותף ואחראי לתיקונה של חברה ועולם. שאלת דרכו של אדם קונה לה גם שייכות ומשמעות בפרשות השבוע, מטות-מסעי, המאוחדות השנה בקריאתנו את התורה באשר לייעוד מסעו של עם ישראל.
מסע המבקש את זיכרון העדות מניסיון חייו ההיסטורי כעבדים במצרים והסבל והכאב שנחווה כתוצאה ממדיניות של דיכוי וכוחנות המוזילה את כבודו חרותו וחייו של האדם. מסעות העם במדבר לקראת כניסתו אל הארץ המובטחת היא ארץ הייעוד ממשיכים מהלך הרוח שבמסעותיו של אברהם אבי האומה העברית ישראלית ותורת החיים המבקשת להשתרש בחינוך היהודי שבמסורת הדורות "לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת-בָּנָיו וְאֶת-בֵּיתוֹ אַחֲרָיו, וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה', לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" (בראשית י"ח, י"ט).
קריאת פרשות השבוע מטות-מסעי השנה בשבת ראש חודש אב כלומר ביְמֵי בֵּין הַמְּצָרִים המציינים במסורת ישראל את ימי הצרה והמצוקה הקשורים בזיכרון חורבן בית המקדש הראשון והשני מחדדת את השאלה באשר לצמתיי ההכרעה בפניה ניצבת החברה הישראלית בעת מלחמה מתמשכת ונוראה שיקבעו את הזהות היהודית והציונית ב'יום המחר' כמו גם את ביטחונה ועתידה של מדינת ישראל. העובדה כי אנו מצויים במלחמה רב חזיתית אשר לא נודעה כמותה בכל מערכות ישראל המונה כעשרים ואחד חודשים מחייבת קריאה לחשבון נפש אישי קהילתי ולאומי גלויי לב בשאלה מאין באנו ולאן אנו מבקשים ללכת וכן בפני מי עתידים אנו לתת דין וחשבון.
התדהמה החשש האבל ואי הוודאות המתמשכת מתזכרים ממילותיה של המשוררת לאה גולדברג בעיצומה של מלחמת העולם השנייה עת החלו להיוודע הזוועות המתרחשות ב"לַהַט הַשְּׂרֵפוֹת, בַּדְּרָכִים שֶׁסָּמְרוּ מֵאֵימָה וּמִדָּם". קרועים מהזילות הגוברת בערך חיי האדם, בין אם בשומענו את האזעקה המתריעה מטילים המשוגרים מארץ רחוקה ועתידים להתפוצץ בכל רגע בלב ערינו ובתינו ולחרוץ גורלות מי אשר יזכה מבנינו לחיים ומי ידון למיתה אכזרית. בין אם מהדאגה לשלום ילדינו ואחינו שבעקבות התקפת הטרור המזעזעת מצד מחבליי חמאס בשבעה באוקטובר בלב היישובים האזרחיים התגייסו לשרות חובה ומילואים למען הגנה על ביטחון ישראל ורצון לפעול בכדיי להשיב את מאות מחטופינו המתענים במנהרות עזה. בין אם מתוצאות המלחמה שוברות הלב הקשורות בהרג בלתי מעורבים ובכלל זה ילדים נשים וזקנים מתושביי עזה שהפך במשך הזמן המצטבר להמוני ובלתי נסבל. בין אם ממעשי הטרור היהודי המתעצמים ברחבי יהודה ושומרון בימי המלחמה שנותנת בהם רוח גבית והבנה שמערכות הביטחון הישראליים חסרים באכיפה לשריפת כפר פלשתינאי ולהרס בתיו ושדותיו החקלאיים גם במחיר שפיכת דמים.
בתקופה מטלטלת זו, רבים מאתנו חשים כי הם עומדים בניסיון אמוני של ממש בדבר דבקותנו המעשית והיומיומית בתורת חיינו היהודית והציונית. תורת חיים שהתגלמה ברגעים ההיסטוריים והדרמטיים של הקמת מדינת ישראל וברוח הדברים הכתובים והמוצהרים שבמגילת העצמאות המתחייבים ל"יְסוֹדוֹת הַחֵרוּת, הַצֶּדֶק וְהַשָּׁלוֹם לְאוֹר חֲזוֹנָם שֶׁל נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל".
כשותפים לחברה האזרחית בארגון קול רבני לזכויות אדם אנו ממשיכים לפעול בתמיכה והושטת יד לאדם הפלסטיני העמל בשדותיו כמו גם בהוראה ובחינוך במכינות הקדם צבאיות מתוך כוונה לסייע בהכשרת מנהיגות הומניסטית ואמיצה כנגד אותן קריאות לעליונות יהודית המקדשת את ערך הנקמה.
קריאתנו הדחופה היא לקידומו של הסכם מדיני שיוביל במהרה לסיומה של המלחמה ולהשבת חטופנו מי לחיים ולשיקום ומי לקבורה ראויה ולבואם ובמילותיה של לאה גולדברג של "יָמִים בִּסְלִיחָה וּבְחֶסֶד". ימים בהם ניתן יהיה לחוות את פשטות הדברים שבחיי היום יום באשר לכוחה המחייה של האהבה. ימים שבהם נשיב את האמון באדם ובבחירתם של מנהיגים בעלי מידות של ענווה ויושרה שחדורים בצוו השליחות הציבורית ובנחיצותה החיונית של תקווה ורדיפה מתמדת אחר השלום.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
הרב רגב יעקובוביץ' מיכאלי הוא חבר קיבוץ להבות חביבה. נשוי ואב לארבעה. מורה מחנך ומרצה. ד"ר לפילוסופיה שמתמחה בהגותו של מרטין בובר, בחינוך דיאלוגי ובזהות ותרבות ישראל. רב רפורמי ישראלי.
מסע המבקש את זיכרון העדות מניסיון חייו ההיסטורי כעבדים במצרים והסבל והכאב שנחווה כתוצאה ממדיניות של דיכוי וכוחנות המוזילה את כבודו חרותו וחייו של האדם. מסעות העם במדבר לקראת כניסתו אל הארץ המובטחת היא ארץ הייעוד ממשיכים מהלך הרוח שבמסעותיו של אברהם אבי האומה העברית ישראלית ותורת החיים המבקשת להשתרש בחינוך היהודי שבמסורת הדורות "לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת-בָּנָיו וְאֶת-בֵּיתוֹ אַחֲרָיו, וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה', לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" (בראשית י"ח, י"ט).
קריאת פרשות השבוע מטות-מסעי השנה בשבת ראש חודש אב כלומר ביְמֵי בֵּין הַמְּצָרִים המציינים במסורת ישראל את ימי הצרה והמצוקה הקשורים בזיכרון חורבן בית המקדש הראשון והשני מחדדת את השאלה באשר לצמתיי ההכרעה בפניה ניצבת החברה הישראלית בעת מלחמה מתמשכת ונוראה שיקבעו את הזהות היהודית והציונית ב'יום המחר' כמו גם את ביטחונה ועתידה של מדינת ישראל. העובדה כי אנו מצויים במלחמה רב חזיתית אשר לא נודעה כמותה בכל מערכות ישראל המונה כעשרים ואחד חודשים מחייבת קריאה לחשבון נפש אישי קהילתי ולאומי גלויי לב בשאלה מאין באנו ולאן אנו מבקשים ללכת וכן בפני מי עתידים אנו לתת דין וחשבון.
התדהמה החשש האבל ואי הוודאות המתמשכת מתזכרים ממילותיה של המשוררת לאה גולדברג בעיצומה של מלחמת העולם השנייה עת החלו להיוודע הזוועות המתרחשות ב"לַהַט הַשְּׂרֵפוֹת, בַּדְּרָכִים שֶׁסָּמְרוּ מֵאֵימָה וּמִדָּם". קרועים מהזילות הגוברת בערך חיי האדם, בין אם בשומענו את האזעקה המתריעה מטילים המשוגרים מארץ רחוקה ועתידים להתפוצץ בכל רגע בלב ערינו ובתינו ולחרוץ גורלות מי אשר יזכה מבנינו לחיים ומי ידון למיתה אכזרית. בין אם מהדאגה לשלום ילדינו ואחינו שבעקבות התקפת הטרור המזעזעת מצד מחבליי חמאס בשבעה באוקטובר בלב היישובים האזרחיים התגייסו לשרות חובה ומילואים למען הגנה על ביטחון ישראל ורצון לפעול בכדיי להשיב את מאות מחטופינו המתענים במנהרות עזה. בין אם מתוצאות המלחמה שוברות הלב הקשורות בהרג בלתי מעורבים ובכלל זה ילדים נשים וזקנים מתושביי עזה שהפך במשך הזמן המצטבר להמוני ובלתי נסבל. בין אם ממעשי הטרור היהודי המתעצמים ברחבי יהודה ושומרון בימי המלחמה שנותנת בהם רוח גבית והבנה שמערכות הביטחון הישראליים חסרים באכיפה לשריפת כפר פלשתינאי ולהרס בתיו ושדותיו החקלאיים גם במחיר שפיכת דמים.
בתקופה מטלטלת זו, רבים מאתנו חשים כי הם עומדים בניסיון אמוני של ממש בדבר דבקותנו המעשית והיומיומית בתורת חיינו היהודית והציונית. תורת חיים שהתגלמה ברגעים ההיסטוריים והדרמטיים של הקמת מדינת ישראל וברוח הדברים הכתובים והמוצהרים שבמגילת העצמאות המתחייבים ל"יְסוֹדוֹת הַחֵרוּת, הַצֶּדֶק וְהַשָּׁלוֹם לְאוֹר חֲזוֹנָם שֶׁל נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל".
כשותפים לחברה האזרחית בארגון קול רבני לזכויות אדם אנו ממשיכים לפעול בתמיכה והושטת יד לאדם הפלסטיני העמל בשדותיו כמו גם בהוראה ובחינוך במכינות הקדם צבאיות מתוך כוונה לסייע בהכשרת מנהיגות הומניסטית ואמיצה כנגד אותן קריאות לעליונות יהודית המקדשת את ערך הנקמה.
קריאתנו הדחופה היא לקידומו של הסכם מדיני שיוביל במהרה לסיומה של המלחמה ולהשבת חטופנו מי לחיים ולשיקום ומי לקבורה ראויה ולבואם ובמילותיה של לאה גולדברג של "יָמִים בִּסְלִיחָה וּבְחֶסֶד". ימים בהם ניתן יהיה לחוות את פשטות הדברים שבחיי היום יום באשר לכוחה המחייה של האהבה. ימים שבהם נשיב את האמון באדם ובבחירתם של מנהיגים בעלי מידות של ענווה ויושרה שחדורים בצוו השליחות הציבורית ובנחיצותה החיונית של תקווה ורדיפה מתמדת אחר השלום.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
הרב רגב יעקובוביץ' מיכאלי הוא חבר קיבוץ להבות חביבה. נשוי ואב לארבעה. מורה מחנך ומרצה. ד"ר לפילוסופיה שמתמחה בהגותו של מרטין בובר, בחינוך דיאלוגי ובזהות ותרבות ישראל. רב רפורמי ישראלי.